BCAA a jejich poměry – které jsou pro vás nejužitečnější?

By Category :

V oblasti doplňků stravy pro sportovce patří společně s proteiny k těm nejoblíbenějším doplňkům stravy. Řeč je o rozvětvených řetězcích aminokyselin, anglicky branched chain amino acids neboli BCAA. Tyto látky jsou základními stavebními kameny svalové tkáně, přesněji tyto látky tvoří přibližně jednu třetinu všech bílkovin ve svalových vláknech. Protože během intenzivní práce dochází k jejich spalování, neboť zásoby krevního cukru, primárního paliva, jsou rychle vyčerpány. K jejich zpětnému dočerpání je důležitá kvalitní strava plná bílkovin, ale to většinou nestačí těm, kteří touží po vybudování masivního svalstva. Proto jsou k dispozici právě uměle vytvořené přípravky, které pomáhají tento deficit doplnit a svaly „předzásobit“. Tím pádem působí BCAA jako podpora pro nárůst hmoty, ale i k urychlení regeneračního procesu.

tělo sportovce

Složení

Nejdůležitějšími esenciálními kyselinami je trio leucin, valin a isoleucin. Nejdůležitější z nich je právě leucin. A proto je jejich vzájemný poměr vždy v jeho prospěch. Nejčastěji se vyskytují přípravky v poměru 2:1:1, 4:1:1 a 8:1:1. Který je ale pro vaše tělo nejvýhodnější?

Funkce jednotlivých aminokyselin

Leucin má největší význam pro tvorbu nových a ochranu stávajících vláken. Naše tělo jej využívá dvakrát více než zbylé duo. Valin je spolu s isoleucinem zodpovědný například za přeměnu tuků na energii. Pomáhají tak redukovat tukovou tkáň, ale jejich vliv na stavbu samotného svalu je oproti jejich „kolegovi“ minimální. Přesto však neplatí, že čím více leucinu, tím větší objem! Množství studií prokázalo, že zvýšená koncentrace prvého neznamená rozvoj hmoty. Jeho využití organismem je totiž omezené a nezpracované množství z těla odchází jako odpad.
doplněk stravy

Proč se tedy vyrábí i vyšší poměry?

Je to zcela prozaické – výroba poměrů 4:1:1 a více je méně nákladná. Jde tak o marketingový tah. Valin a isoleucin jsou výrazně levnějšími látkami a společnosti tak šetří. Navíc vyšší poměr evokuje v zákazníkovi pocit, že dostává „lepší“ produkt. Nicméně již víme, že tomu tak úplně není.

Author :